Onkruidwiedende robots veroveren de akkers in Nederland

Volledig autonome wiedrobots houden de percelen mechanisch schoon in plaats van met chemie
Tot nu waren de biologische telers aangewezen op seizoensarbeider om de percelen schoon te houden. Zij halen het onkruid weg tussen de gewassen in de rij bij alle open veld groente teelten. Het is erg lastig hier nog mensen voor te vinden en de kosten lopen op. Daarnaast wordt gebruik van chemische onkruidbestridingsmiddelen verder aan banden gelegd dus de oplossing voor een onkruidwiende robot komt als geroepen.
14-08-2024
Martijn Lukaart

Odd.Bot Introduceert de Maverick: Een Innovatieve Autonome Onkruidwieder

Lelystad, 14 augustus 2024 - Na vijf jaar van intensieve ontwikkeling en testen, in samenwerking met de Technische Universiteit Delft, Wageningen Universiteit en Kubota, lanceert Odd.Bot de Maverick, een baanbrekende autonome onkruidwieder. Deze geavanceerde robot biedt een duurzaam alternatief voor chemische bestrijdingsmiddelen en handmatige onkruidbestrijding door zelfstandig gewassen te scannen en onkruid te verwijderen.

Thijs Geerse, eigenaar van We Grow Organic, had de eer om een van de eerste Maverick-robots in gebruik te nemen. "De Odd.Bot wiedrobot biedt een duurzaam alternatief voor handmatig wieden, wat steeds kostbaarder en arbeidsintensiever wordt," aldus Geerse. "De robot werkt autonoom, dag en nacht, wat onze efficiëntie aanzienlijk verhoogt. Opvallend is dat de robot jonge en kleine onkruiden zelfs beter herkent en verwijdert dan menselijke wieders. Waar andere systemen al snel enkele tonnen kosten, ligt deze oplossing voor elke professionele teler binnen handbereik. Dit maakt duurzame onkruidbestrijding toegankelijk voor een brede groep telers."

De Maverick is uitgerust met geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie en precisiecamera's, waardoor het meer dan 240.000 onkruiden per hectare kan verwijderen met een precisie van 2 millimeter, zowel overdag als 's nacht. Deze innovatie komt op een cruciaal moment, nu verordeningen wereldwijd boeren dwingen om over te stappen op duurzamere landbouwmethoden

Martijn Lukaart, CEO en oprichter van Odd.Bot, benadrukt de groeiende vraag naar hun technologie: "De vraag naar onze wiedrobots overtreft onze verwachtingen. We hebben onze productiecapaciteit beperkt om alles ook goed te kunnen blijven servicen. We roepen geïnteresseerde telers dan ook op om snel contact met ons op te nemen als ze volgend jaar al met onze technologie aan de slag willen."

Met de introductie van de Maverick zet Odd.Bot een belangrijke stap in het bieden van duurzame oplossingen voor de landbouwsector, en maakt het effectieve onkruidbestrijding toegankelijker voor telers wereldwijd.

Over Odd.Bot - "Robotics for a Sustainable Future"

Odd.Bot creƫerde met succes de opvolger van handmatig en chemisch wieden voor open veld groente telers. Een autonome mechanische onkruidrobot die dag en nacht kan werken en zelfs onkruid in hoogwaardige gewassen met een hoge dichtheid kan identificeren om deze te verwijderen zonder het gebruik van potentieel schadelijke chemicaliƫn of heel veel handwerk.

De missie van Odd.Bot is het versnellen van de transitie naar meer duurzame en regeneratieve landbouw